کد مطلب:313483 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:188

گنبد مطهر
چنانكه همه ی محدثین و مورخین می دانند قمر بنی هاشم علیه السلام خود را از خدمتگزاران برادرش، حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام می دانست و این امر از برجسته ترین ویژگیهای او به شمار می رود. گویی تقدیر الهی از همان آغاز بر این قرار



[ صفحه 266]



گرفت كه، به پاداش این خضوع و ادب، حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام در میان شهدای كربلا تشخص ویژه ای یافته و مرقد باشكوه و مستقلی یابد و به مرور نیز این شكوه و تشخص، بارزتر گردد.

از دوران آل بویه كه قبه و بارگاهی برای قمر بنی هاشم علیه السلام ساختند، مزار او مستقل، و دارای قبه و بارگاهی جداگانه بود. نوشته اند: در دوره ی نادرشاه، كه گنبد امام حسین علیه السلام را طلا گرفتند، وی خواست گنبد قمر بنی هاشم علیه السلام را طلا كند، خواب دید كه حضرت به وی فرمود: «بگذار كاشی باشد»، تا مقام خدمتگزاری و حمایت و فداكاری او از امام مشخص گردد.

مرحوم عمادزاده در مقدمه ی كتاب خصایص العباسیه می نویسد: گنبد آن حضرت سالها كاشی بود، تا اینكه در سال 1337 ه، به دولت وقت گزارش دادند كه هدایای مردم به حضرت ابوالفضل علیه السلام به حدی است كه انبارها از طلا و نقره و مس و غیره پر شده، و از دولت وقت عراق اجازه خواستند كه آنها را به فروش برسانند و گنبد را طلا نمایند. آن مرحوم اضافه می كند كه: نیك در یاد دارم رئیس دولت به كربلا آمد و دستور داد هدایای مردم به جای خود باشد و از 5درصد درآمد نفت گنبد را طلا نمایند و از آن سال گنبد قمر بنی هاشم علیه السلام طلا شد و صحن و تكیه و رواق هم توسعه یافت. [1] .


[1] مقدمه ي الخصايص العباسيه: صفحه ي 14.